Bembe

Bembe tworzy niewielką grupę od 60 do 80 000 osób; żyją na płaskowyżu położonym na północ od rzeki Zaire, a także nad brzegiem Stanley Pool i w miastach Brazzaville, Dolisie i Pointe-Noire. Bembe ma bliskie kontakty z innym plemieniem Teke, ale Kongo ma zasadnicze znaczenie dla ich kultury i tradycji. Ich organizacja społeczna opierała się na klanie małżeńskim, którego członkowie mogli żyć w kilku wioskach. Jednostka rodzinna obejmowała ogółem trzy pokolenia. Kierownik wsi, nga-bula, mediowany z przodkami. Polowanie było główną działalnością; zanim wyruszył na polowanie, przywódca powoływał się na duchy przodków, używając jako pośredników statuetki klęczących w pozycji łowcy czekającego na zdobycz. Bembe wierzył w Boga Stwórcy, Nzambi, którego nie opisywali przenośnie. Był mistrzem życia i śmierci – chyba że ten ostatni był spowodowany czarodziejem, ndoki, który mógł magicznie “zjeść” żywą siłę członków klanu. Przodkowie mieli bliskie więzi z żyjącymi i otrzymywanymi ofiarami poprzez “księdza”, który odwoływał się do statuetek, kitebi lub bimbi, poświęconych przez czarnoksiężnika. Te figurki były wyidealizowanymi obrazami przodków i często noszą atrybuty, które umożliwiły im identyfikację jako mężczyzn i myśliwych. Wielbienie przodków wśród Bembe jest starsze i poprzedza użycie magicznych posągów, nkisi, przez czarowników.

Sztuka Bembe jest głęboko religijna; jego celem jest utrzymywanie kontaktu ze zmarłymi. Sztuka jest dosyć oryginalna, składająca się głównie z rzeźbionych figur przodków, które można zidentyfikować poprzez rozległe spłaszczenie na brzuchu. Taka ozdoba ciała już nie istnieje, ale zachowuje się jako styl charakterystyczny dla rzeźby. Statuetki Bembe są dzielone według wielkości i płci. Dopóki duch żyje w posągu, czuwa nad swoimi potomkami i karał przestępców zwyczajów i nakazów. Statuetka jest ubrana w skórę lub tkaninę z brązu i naszyjnik z koralików i nosi brodę. Dłonie męskich rzeźb są zwrócone ku sobie lub noszą przedmioty: karabin lub nóż w prawej ręce i kalabask w lewo. Czasami dwie warkocze oprawiają twarz, czasami fryzura kończy się długim warkoczem z tyłu głowy. Figura jest zazwyczaj wyprostowana z lekko wygiętymi kolanami, duże nogi z ostrymi przegubami stojącymi na podstawie; miejsce siedzące występuje rzadziej. Statuetki żeńskie mają wyraźny, prawie kwadratowy, podbródek, duży nos i usta, rzeźbione uszy i włosy wyryte z ulgą na czole. Muziri jest postacią antropomorficzną, składającą się z materiału roślinnego pokrytego czerwoną tkaniną, która zawiera relikty przodka i otrzymuje, pod małym, specjalnie zaprojektowanym schronieniem, regularne libacje wina palmowego i produktów spożywczych.

Niemniej jednak istnieje sztuka ozdobna, świecka i obejmuje rury, łyżki, zatyczki do uszu i instrumenty muzyczne.