Lega

100 000 do 250 000 Lega zamieszkuje dziewiczy las wschodni DRK, pomiędzy wielkimi jeziorami a rzeką Lualaba, obok ludu Luba. Lega nie posiada scentralizowanej organizacji politycznej i zarówno mężczyźni jak i kobiety dążą do moralnego autorytetu, zdobywając wysoką pozycję w stowarzyszeniu bwami. Żyją w autonomicznych wioskach, wspólnie usytuowanych na szczycie wzgórza otoczonego palisadą. Uprawiają gospodarkę mieszaną obejmującą rolnictwo, łowiectwo i rybołówstwo. Podział pracy oparty jest na płci i jest zbliżony do wzorców ekonomicznych innych plemion żyjących w środowisku leśnym: mężczyźni polują i odkrywają nowe ziemie, a kobiety uprawiają maniok i inne uprawy. Funkcją bwami jest regulowanie życia społecznego, religijnego i politycznego Lega. Przekazuje zasady etyczne i ustanawia normy społeczne. Obrzezanie było nieodzownym procesem, który pozwolił wejść do bwami. Towarzyszyło mu nauczanie przysłów i nauczanie w posługiwaniu się przedmiotami obdarzonymi moralnym i praktycznym znaczeniem. Bwami podzielono na kilka poziomów. Aby przejść na następny poziom, potrzebne były serie inicjacji, prezentów i płatności; a to oznaczało, że ktoś osiągnął pewną mądrość i nabrał osobistego poczucia moralnego. Wielkie uroczystości zorganizowane w celu wstąpienia na najwyższy poziom wymagałyby, aby całe wioski zostały zbudowane, aby pomieścić klan kandydata i członków innych klanów, którzy często przybywali z bardzo odległych miejsc, aby uczestniczyć w uroczystościach. Przedmioty są często przemieszczane w różnych pojemnikach i grupowane w dużej liczbie na ceremonialne wystawy; z tego powodu nie ma dużej sztuki Lega. Cała sztuka Lega używana jest w kontekście społeczeństwa bwami. Oryginalnie sztuka Lega była przede wszystkim drewniana, ale stopniowo zaczęto używać kości słoniowej. Później wykonano wiele prac z tego materiału, które pozwoliły na bardziej złożone i wyrafinowane formy oraz piękną patynę. Najwyżsi rangą członkowie komisji stowarzyszenia bwami, posiadają, wykorzystują i interpretują wszystkie rzeźby Lega. Genialność artysty Lega polega na tym, że jest w stanie wyprodukować dzieło, które spełnia wymagania bwamiego patrona, idealnie pasuje do kanonu, a jednak jest artystycznie wyjątkowe. Różne kategorie obiektów są używane w związku z działaniami stowarzyszenia, w tym figurki antropomorficzne i zoomorficzne, maski, czapki i inne. Każda antropomorficzna figurka symbolicznie reprezentuje nazwaną osobistość o szczególnych moralnych właściwościach lub wadach, które wyrażają się poprzez aforyzmy tańca i śpiewu w inicjacjach do najwyższych ocen stowarzyszenia. Choć bardzo prymitywne i grube w stylu i wykonania, bardzo ekspresyjna rzeźba Lega przekazuje silne poczucie równowagi, formy i spokoju. Lega ocenia jakość rzeźby na podstawie jej skuteczności.