Yaka

Obszar rzeki Kwango (południowy zachód od Demokratycznej Republiki Konga) jest domem dla około 300 000 wysoce artystycznych mieszkańców Yaki. Yaka lub yakala oznacza “mężczyźni”, “silni”, czyli Bayaka, “silni ludzie”. Społeczność Yaka jest zorganizowana w silną grupę rodową kierowaną przez starszych i przywódców linii. Wódz linii miał moc życia i śmierci nad członkami linii. Był odpowiedzialny za kult przodków i władzę sądowniczą i było obowiązkowe, aby miał dużą liczbę potomków. Szefowie, w tym zależni przywódcy wiosek, regionalni panowie i główni przywódcy, są uważani za posiadających pozaludzkie zdolności, rządzących światem podziemnym lub duchowym, a także zwykłym światem. Wódz bierze udział w sprawach czarownic, aby mógł wykorzystać swoją moc dla dobra społeczności. Na obrzeżach hierarchii “mistrz ziemi” odgrywa ważną rolę podczas rytuałów towarzyszących polowaniu – podstawowej działalności mężczyzn. Łowcy Yaka wykonują specyficzny rytuał pod kierunkiem “władcy ziemi”, aby zagwarantować, że zdobędą grę. Yaka mają inicjację, n-khandę. W lesie buduje się specjalną chatę, aby schronić postulantom podczas ich odosobnienia; wydarzenie kończy się obrzezaniem, okazją do wielkich zamaskowanych uroczystości, w tym tańców i pieśni. Organizacja n-khanda jest organizowana za każdym razem, gdy istnieje odpowiednia liczba kwalifikujących się młodych ludzi w wieku od dziesięciu do piętnastu lat.

Sztuka ludzi Yaki jest dziś bardzo żywa. Posągi zawierające magiczne składniki, biteki (nkisi), są wielofunkcyjne i czasami mają sprzeczne role, na przykład, były używane do leczenia i wywoływania choroby. Leki są umieszczane w brzuchu postaci, który jest zamknięty korkiem z żywicy lub zamknięte w małych woreczkach zawieszonych na szyi lub w talii. Wszystkie postaci nkisi są manipulowane przez wróżbitę, aby aktywować siłę, która może albo wywołać chorobę, albo ochronić swój klan przed chorobą lub szkodą, w zależności od określonych okoliczności. Wróżbita ma ważną pozycję w społeczeństwie Yaka, ponieważ posiada i aktywuje potężne przedmioty, w tym niektóre maski, które mogą chronić lub szkodzić.

Yaka mają też posągi wodzów, które jednak nie są portretami. Podkreślają one jego autorytet, przedstawiając wodza, jego liczne żony, dzieci i sługi, zgromadzone w tym samym schronie. Duże, naturalnie rzeźbione postacie stoją przy wejściach do chat inicjacyjnych Yaka, których wewnętrzne ściany pokryte są malowanymi panelami z kory. Tors jest wysoko rozwinięty; brakujące kończyny wskazują na wypadek, który spadł na bohatera. Phuungu, statuetka około 6 “należy do naczelnika linii patrilinear. Tors jest zawinięty w magiczne składniki i ma niemal kulisty kształt; często wciągany na dach chaty, otrzymuje libacje krwi, które aktywują jej moc.

Maski są powszechnie używane. Wschodnia maska ​​Yaka nosi nazwę kakunga (“szef”) i jest uważana za jedną z najważniejszych masek w ceremonii obrzezania. Inne maski Yaki są bardzo zróżnicowane pod względem stylu, chociaż większość z nich to polichromie. Maski nkisi mają długi, wyolbrzymiony nos w górę, otwarte usta. Wiele masek i figurek jest godnych uwagi podnoszonym nosem. To dziwny, ale wspólny szczegół i nie ma decydującego wytłumaczenia dla tego nosa. Jedno źródło przypuszcza, że ​​jest aluzją do pnia słonia. Długi uchwyt pod brodą trzymał tancerz. Maska na ogół zwieńczona jest bogato zdobioną, abstrakcyjną budową – niekiedy przypominającą pagodę Tajlandii; czasami w zwierzęcych kształtach, wykonanych z gałązek, pokrytych tkaniną z włókien, a na koniec malowanych. Wariantem jest szeroko polakierowana maska ​​z okrągłymi, wystającymi oczami i kwadratowymi, podobnymi do kłosów uszami. Te dwa typy masek zostały użyte w ceremoniach inicjacji w społecznościach mukanda lub nkanda. Po zakończeniu inicjacji maski były trzymane przed twarzami tancerzy. Istnieją również maski zwierząt. Maski spełniają kilka funkcji: niektóre służą jako ochrona przed siłami zła, inne zapewniają płodność młodym wtajemniczonym. Ich rola polega na zastraszaniu ludzi, uzdrawianiu chorych i rzucaniu zaklęć. Maska kholuka tańczy sama po zakończeniu uroczystości. Bardzo popularny, o kulistych lub cylindrycznych oczach, wysuniętym lub wyszczerbionym nosie i otwartych ustach ukazujących zęby, czasami ma fryzurę z gałęzi pokrytych rafią. Wszystkie odnoszą się do mocy starszych i ich poprzedników, a każdy element maski jest plastycznym tłumaczeniem terminu kosmologicznego. Kolorami są rytuały przejścia; motyw węża symbolizuje tęczę i księżyc. Po przejściu różnych prób w mniej lub bardziej tajnych obozach, inicjowani pojawiają się we wsi, tańcząc i nosząc maski przygotowane do tego celu.

Yaka używa wąskiego cylindrycznego drewnianego bębna szczelinowego z rzeźbioną głową do celów wróżbiarskich. Czasami głowa jest formą Janusa. Instrument ten, główne insygnia wróżbity, jest przedmiotem złożonego systemu instytucji rytualnych zajmujących się dziedzicznymi klątwami i leczeniem. Bębenek szczelinowy działa w różnych kontekstach. Jest używany jako pojemnik do przygotowywania i podawania leków wróżbiarskich, ale jest również bity podczas pogrzebu wróżbity.

Yaka nadaje estetyczny akcent wielu codziennym przedmiotom, takim jak taborety, grzebienie, rury, zagłówki i instrumenty muzyczne.