Songye

W 16 wieku Songye wyemigrował z obszaru Shaba, który jest teraz południową częścią Demokratycznej Republiki Konga. Ich historia jest ściśle związana z Lubą, z którą Songye są spokrewnieni przez wspólnych przodków. Prowadząc wojnę ze sobą przez długi czas, Songye i Luba utworzyli później sojusz do walki z Arabami. Osiedlili się na lewym brzegu rzeki Lualaby, na sawannie i zalesionym płaskowyżu. Podzielony na wiele podgrup, 150 000 ludzi Songye rządzi się centralnym wodzem wspomaganym przez niezliczone tajne stowarzyszenia.

Songye tradycyjnie polegał głównie na hodowli i polowaniu na utrzymanie. Ponieważ rzeki kojarzyły się z duchami zmarłych wodzów, którzy często byli w nich pochowani, wędkarstwo nie było praktykowane, z wyjątkiem okresów wielkiej potrzeby. Wyroby artystyczne Songye, w tym wyroby garncarskie wykonane przez kobiety oraz tkactwo i obróbka metali wykonane przez mężczyzn, były przedmiotem handlu z sąsiadami.

Songye stworzył rzeźbiarski styl intensywnej dynamiki i witalności. Prace rzemieślników Songye są często używane w tajnych stowarzyszeniach podczas różnych ceremonii. Wyprodukowali dużą liczbę postaci należących do fetyszysty, który manipuluje nimi podczas rytuałów pełni księżyca. Fetysze Songye różnią się rozmiarem od 4 “do 60”. Zazwyczaj są to mężczyźni i stoją na okrągłej podstawie. Paski metalu, gwoździ i innych akcesoriów są czasami nakładane na twarz, które przeciwdziałają złym duchom i agresorom oraz skierowanym przeciwko niemu kanałom świetlnym. Wierzchołek głowy i brzuch są zwykle wydrążone, aby umożliwić włożenie materiału fetyszowego, zwanego boangą. Liczby te przyjmują hieratyczną postawę, ręce umieszczone na spiczastym brzuchu; na czubku głowy mają róg lub pióra wzmacniające niepokojący wygląd. Fetyszysta tworzył boangę z magicznymi składnikami, które kruszył i mieszał, uzyskując w ten sposób pastę, którą trzymano w rogu antylopy zwisającym z dachu domu. Magiczne składniki składają się z szerokiej gamy substancji zwierzęcych, roślinnych, mineralnych i ludzkich, które aktywują i wprowadzają do gry życzliwe duchy przodków. Twarz jest często pokryta paznokciami, przypominająca ospę. Styl fetyszy Songye, rzeźbione z drewna lub rogu i ozdobione muszlami, nie jest tak realistyczny jak klasyczny styl Luba, a ich integracja z nie-naturalistycznymi, bardziej geometrycznymi formami jest imponująca. Liczby służą do zapewnienia sukcesu, płodności i zamożności oraz do ochrony ludzi przed wrogimi siłami w postaci błyskawicy, a także przed takimi chorobami, jak ospa, bardzo powszechne w tym regionie. Podczas gdy mniejsze osoby tego typu były trzymane i konsultowane przez osoby indywidualne, większe były odpowiedzialne za zapewnienie dobrobytu całej społeczności.

W języku Songye maską jest kifwebe: ten termin został nadany maskom reprezentującym duchy i charakteryzujący się prążkami. W zależności od regionu może być ciemno z białymi paskami lub odwrotnie. Maski z Kifwebe ucieleśniały siły nadprzyrodzone. Społeczeństwo kifwebe wykorzystało je do odparcia katastrofy lub jakiegokolwiek zagrożenia. Maski, uzupełnione tkanym strojem i długą brodą z łyka rafii, tańczą podczas różnych ceremonii. Są noszone przez mężczyzn, którzy działają jak policja na rozkaz władcy lub zastraszają wroga. Może być albo męski, jeśli rzeźbiony z centralnym grzebieniem, czy kobiecy, jeśli wyświetla zwykłą fryzurę. Rozmiar grzebienia decyduje o magicznej mocy maski. Maska, kolory i kostiumy mają znaczenie symboliczne. Tancerka, która nosi męską maskę, będzie wykazywać agresywne i niekontrolowane zachowanie w celu zachęcenia do zgodności społecznej, podczas gdy tancerz, który nosi maskę żeńską, przejawia łagodniejsze i kontrolowane ruchy i zakłada się, że jest związany z ceremoniami reprodukcji. Używanie bieli na masce symbolizuje pozytywne koncepcje, takie jak czystość i pokój, księżyc i światło. Czerwony kojarzy się z krwią i ogniem, odwagą i hartem ducha, ale także z niebezpieczeństwem i złem. Kobiece maski zasadniczo odbijają siły pozytywne i pojawiają się przede wszystkim w tańcach odbywających się w nocy, takich jak podczas ceremonii księżycowych i przy inwestyturze lub śmierci władcy. Maska miała także zdolność uzdrawiania za pomocą nadprzyrodzonej siły, którą miała wcielać. Rytuał egzorcyzmów polegał na trzymaniu maski chorego, podczas gdy mag zachowywał się tak, jakby wrzucał go do ognia. Repliki maski Kifwebe pojawiają się również na innych przedmiotach należących do społeczeństwa kifwebe – na przykład ryflowane tarcze zdobi środkowa maska. W rytuałach myśliwskich używano masek z bawołów z brązową patyną bez pasków.

The Songye produkują również prestiżowe taborety, ceremonialne topory, wykonane z żelaza i miedzi, ozdobione splecionymi wzorami, marszczeniami, bransoletkami i miedzianymi lamówkami.