Yombe

Ze względu na gęste lasy otaczające terytorium Yombe, ziemia musi zostać oczyszczona techniką cięcia i oparzenia, zanim zasadzimy rośliny. Ziemia jest zwykle oczyszczana przez mężczyzn, pozostawiając kobietom zadanie gospodarowania. Wśród upraw pierwotnych znajdują się babki, maniok, kukurydza, fasola, orzeszki ziemne i ignamy. Są one wykorzystywane przede wszystkim do lokalnej konsumpcji, ale nadwyżki są również sprzedawane na rynkach regionalnych w celu uzyskania gotówki. Podnosi się także kozy, świnie, kury i psy. Łowienie ryb na rzece Kongo (Zair) i jej okolicznych dopływach stanowi ważne źródło białka dietetycznego. Mężczyźni są również odpowiedzialni za polowanie, tkanie, rzeźbienie, kowalstwo i wytapianie. Kobiety tworzą gliniane naczynia do użytku domowego.

Zalesiony region dolnego Zairu jest ważny w historii czarnej Afryki, ponieważ ma największą koncentrację postaci macierzyńskich i kamienne posągi. Centralnym punktem jest rozległy obszar Yombe, gdzie można spotkać wiele indywidualnych stylów. Królestwo Kongo wpłynęło na Yombe, którzy w pewnym momencie swojej historii byli integralną częścią tego królestwa. 350 000 ludzi Jombe jest artystycznie płodnych. Wyprodukowali jedne z najlepszych rzeźb w całej Afryce. Ich posągi zawierały te same tematy, co Kongo: figurki o macierzyństwie, siedzących królów, przedmioty prestiżu oraz fetysze z gwoździami i lusterkami. Posągi Yombe dla kobiet phemba są używane w praktykach boskości lub związane z obrzędami płodności. Figury Phemba przedstawiają kobiety siedzące, ze skrzyżowanymi nogami lub klęczące pozy ze szpiczastymi lub okrągłymi fryzurami, naszyjniki ze szkła lub koralików, sznurek zawiązany wokół biustu, biżuteria i złożone zęby. Kobiety są ważnym symbolem Yombe, ponieważ są uważane za nie tylko siłę opiekuńczą, ale także widzących i stróżów ducha. Figury macierzyńskie są wyryte z drewna w realistycznym stylu, rzadko spotykanym w Afryce. Fetysze lustrzane i do paznokci mają agresywną ekspresję, charakteryzującą się otwartymi ustami, zwykle pokazującymi złożone zęby. Rzadkie realistyczne maski noszono podczas ważnych uroczystości komunalnych. Sztuka dworu królewskiego przejawia się w przedmiotach luksusu, takich jak sztab dowódców, muchy, berła, miecze i instrumenty muzyczne, takie jak bębny, trąby i gwizdki. Berło mvtuny zwykle zwieńczone są wyrafinowanymi postaciami kobiecymi; czasami zawierają relikty.