Pende

250 000 do 500 000 ludzi Pende osiedliło się w regionie w pobliżu rzeki Loango i Kasai. Rządzą nimi centralne władze, ale płacą oni przywództwo rodzinie, znanej jako Djigo. Członkowie plemienia podzieleni są na liczne grupy terytorialne, dwie najważniejsze w Kwilu i Kasai.

System polityczny Pende kontrolowany jest głównie przez rodowód i małżeństwo. Nie ma uznanej centralnej władzy politycznej, a wodzowie, którzy istnieją, nie sprawują znaczącej władzy. Rozszerzona rodzina wydaje się służyć potrzebom kontroli społecznej w obrębie poszczególnych społeczności. Pende są rodzajem matrilineal, a najstarszy wujek matki w rodzinie jest zwykle uznawany za przywódcę linii, pozycja, która pociąga za sobą zapewnienie dobrobytu rodziny i opiekę nad przodkami.

Pende to głównie rolnicy produkujący proso, kukurydzę, banan i orzeszki ziemne. Kobiety wykonują większość pracy w gospodarstwie rolnym i ponoszą całkowitą odpowiedzialność za sprzedaż towarów na rynkach wspólnotowych. Mężczyźni pomagają w oczyszczaniu pól, a także przyczyniają się do odżywiania, od czasu do czasu polując i łowiąc ryby w licznych lokalnych rzekach.

Przodkowie (mvumbi) są usposobiani przez różne rytuały i ofiary. Głowa rodziny jest odpowiedzialna za opiekę nad kapliczkami i uspokojenie duchów. Pende rozpoznaje, że duchy mogą być dobre lub złe, w zależności od sposobu, w jaki umarli. Ponadto, gdy zaniedbuje się przodków, spowoduje to, że złe rzeczy przytrafią się rodzinie. Rezultatem może być choroba lub trud, z których oba wymagają wizyty u miejscowego wróżbity w celu ustalenia najlepszego sposobu uspokojenia duchów.

Kowale cieszyli się ogromnym prestiżem, którego ślady wciąż żyją do dziś. Kowale i wodzowie uważani są za równoważny status społeczny. Kiedy jeden lub drugi odwiedza wioskę, jego przybycie musi być uhonorowane dniem odpoczynku dla całej populacji. Mimo że społeczeństwo jest matrilinear, profesja rzeźbiarza jest przekazywana z ojca na syna. Przodkowie są czczeni szczególnie podczas zamaskowanej celebracji odbywającej się w sanktuariach w chatach wodza lub na skraju lasu. Na dachu stoi posąg żony szefa; symbolizuje płodność i podkreśla znaczenie kobiet.

Maski Pende wiszące należą do najbardziej dramatycznych dzieł sztuki afrykańskiej. Wszystko wskazuje na to, że około dwadzieścia znaków i siedem “masek mocy” pojawia się w ceremoniach takich jak świętowanie sadzenia prosa, obrzezanie i rytuał inicjacyjny oraz rytuał intronizacji wodza. Istnieją dwa style: zachodni z Kwilu z maską mbuya charakteryzującą się posępnym, ponurym wyrazem, a styl Kasai jest bardziej geometryczny i kolorowy. Pendulum Kwilu jest szczególnie znane ze swoich masek, które były pierwotnie używane do obrzędów obrzezania, ale później stały się akcesoriami do popularnego teatru. Zawieszki na szyi wyrzeźbione przez Pendulum Kwilu jako maleńkie repliki masek muszą znaleźć się wśród najwspanialszych przykładów afrykańskiej mikro-rzeźby. Zazwyczaj wykonane z kości słoniowej, ale czasem z drewna, kości, metalu, te wisiorki służą jako amulety ochronne. Maski Kasai są ozdobione czerwonymi i czarnymi trójkątami na tle sjeny. Minganji, czyli maski mocy, reprezentują przodków; mbuya, czyli masek wioski, reprezentują typy ludzkie, takie jak wodza, wróżbitę, epilepsję o skręconych ustach, szaleńca lub człowieka w transie, wdowę, kochanka lub kata.

Wśród głównych dzieł wschodniego (Kasai) Pende są dość duże rzeźby przeznaczone albo do gloryfikowania domu wodza, albo do służenia jako ochronna brama. Pende wykonuje rytualne lub praktyczne przedmioty, takie jak krzesła, stołki, rzeczy dowódców, flety, rogi, gwizdki, bębny, broń, czary, kubki, moździerze i instrumenty wróżbiarskie.