Lele

Od 20 000 do 30 000 osób z plemion Lele zajmuje zachodni region królestwa Kuba. Mężczyźni pracują w lesie, gdzie polują w grupach, lokalizują rośliny lecznicze, wycinają drewno, rzeźbią i komunikują się z duchami. Kobiety odpowiadają za uprawy żywności i połowy na bagnach; karmienie wioski jest ich obowiązkiem. Rzeźbiarz poluje, wyciąga wino palmowe i bierze udział w codziennych zgromadzeniach. Nagłówek Lele jest nymi, królem o ograniczonych mocach. Wioska jest zorganizowana według grup wiekowych, z najstarszym mężczyzną jako wodzem. Starsi mają monopol na tradycyjne kulty, stworzone, aby zapewnić płodność i dobrobyt wioski. Obecnie starsi są nadal depozytariuszami uzdrowicieli, którzy kiedyś byli zorganizowani w walczące społeczeństwo i podlegali inicjacji. Społeczeństwo to obejmowało zarówno dojrzałych mężczyzn, jak i rodziców bliźniąt, którzy byli uważani za pośredników między duchami a ludźmi.

Sztuka Lele nie jest dobrze znana. Jest podobny do stylów Kuby, z wyjątkiem masek, które na ogół mają spłaszczony kształt. Najważniejsze formy sztuki Lele to rzeźbione bębny, instrumenty wróżbiarskie, pudełka, fajki i szklanki z palmami. Również rzeźbiarze Lele produkują statuetki i maski na twarz. Maski często mają pęknięte oczy. Funkcje masek są mało znane. Maski Lele pojawiały się w tańcach towarzyszących rytuałom pochówku naczelników oraz podczas corocznych ceremonii założenia / stworzenia. Chociaż sztuka Lele pożycza wiele elementów od Kuby i Dengese w szczególności, fryzura i długie warkocze statuetek odróżniają je od innych. Lele używają również różnych obiektów prestiżu. Postacie na tych przedmiotach czasami mają fryzurę z dwoma długimi warkoczami z tyłu.