Tabwa

Mieszkańcy Tabwy żyli pod panowaniem Luby w małych autonomicznych wioskach rozproszonych na terytorium, które rozszerzyło się od południowo-wschodniej części Demokratycznej Republiki Konga na północny wschód od Zambii, wzdłuż jeziora Tanganika. Czasownik “tabwa” oznacza “być związanym” i odnosi się do tych osób, które zostały wzięte za niewolników. W XIX wieku handel kością słoniową przyniósł bogactwa regionowi, a lud Tabwa uzyskał niepodległość. Dziś liczą 200 000 osób i są dowodzeni przez wodzów – czarowników, którzy rządzą wójtami i szefami rodzin. Ich moc jest równoważona przez społeczności męskie stworzone na prototypach Luba oraz przez stowarzyszenia kobiece pod wpływem modeli wschodnioafrykańskich. Tradycyjnie lud Tabwa utrzymywał się z polowania i kowalstwa; obecnie uprawiają proso, maniok, maniok, fasolę i kukurydzę, ale żyją głównie z rybołówstwa i polowań, ponieważ gra jest obfita. Wpływ wschodnich tanzańskich sąsiadów na sztukę Tabwy widać w ich zastosowaniu liniowych geometrycznych dekoracji, podczas gdy ich zachodni sąsiedzi, Luba, wpłynęli na włączenie prestiżowych obiektów do życia Tabwy. Tabwa czcił przodków, których posągi były własnością wodzów i czarowników; noszą “leki” w uszach lub w małych zagłębieniach na czubku głowy. Tabwa także czcił duchy natury, które żyły w drzewach i skałach. Instalacja najwyższego wodza jest stosunkowo świeżego rocznika; poprzednio była to funkcja wielkich przodków, aby skonsolidować moc wodzów. Inne statuetki zostały użyte do wróżenia. Tabwa stworzył także bliźniacze postacie, które mogą być zarówno niebezpieczne, jak i nosicielami szczęścia. Na północy kraju Tabwa wróżbita był także rzeźbiarzem; konsultowany po śnie, stworzył nowy posąg. Szczególną uwagę poświęcono skaryfikacjom, które upiększają ciało i przywołują wartości społeczne. Na całej powierzchni ciała powtarzający się motyw składa się z bliźniaczych trójkątów równoramiennych, z których dwie podstawy symbolizują dwoistość życia. Przywołują nadejście Księżyca, istotne dla filozofii Tabwa, którego powrót będzie obchodzony co miesiąc.

Tabwa użyła dwóch rodzajów masek: ludzkiej, która reprezentowała kobietę, a drugiej w postaci głowy bawoła, która reprezentowała człowieka. Obaj pojawią się w czasie rytuału płodności, obchodzonego dla sterylnych kobiet. Znajduje się również wiosła, grzebienie i instrumenty muzyczne z figurkami.